24 Kasım 2012 Cumartesi

4- Hafif bisiklet ve Kadro materyali


HAFİF BİSİKLET
Bisiklet hobisine girdiğiniz andan itibaren üzerinizde hafif bir bisiklet alma baskısı oluşuyor!

Hafif bisikletle daha rahat yokuş çıkarsınız, ani hızlanma ve ani yavaşlamalar daha iyi olur. Bu Bu bedenle hi-ten çelik kadrolar ağır olduğu için bu kadrodan uzak durun deniyor. 

Piyasada Hi-Ten Çelik ve Aluminyum kadrolar çoğunlukta;
Hobiciler genelde bu iki kadro materyali arasında seçim yapıyorlar. Hi-Ten çelik kadrolu bisikletler ucuzlar, ağırlar, donanımları genelde düşük oluyor. Aluminyum kadrolu bisikletler daha pahalı, daha hafif ve donanımları daha iyi oluyor.

Merak edenler için bir bisiklet te ağırlığı etkileyen parçalar ; Kadro, Jant seti, Teker ve süspansiyondur. 

Maalesef ister Aluminyum ister Hi-ten Çelik kadro olsun katologlarda çoğu bisikletin ağırlığı yazmıyor, verilmiyor, yada yanlış verilebiliyor. O nedenle yeni bisiklet almak isteyen hobiciler için bisiklet ağırlığı oldukça muallak kalan bir konu. Genelde çoğu bisikletçi, bisiklet satın aldıktan sonra kendi imkanlarıyla ağırlığını ölçüyor.
Hal böyleyken Bisiklet ağırlık katagorilendirme yazıları (ultra hafif, çok hafif, hafif, ağır, çok ağır) gibi sınıflamalar bana çok saçma geldi..

.Yarışmacı sporcuların fit olduğunu varsayıyorum onlar için bisikletin hafif olması çok önemli...
Yarışmacı olmayan hobiciler için kendi ağırlıklarıda önemli, vücüt kitle indeksine göre 70 kilo cıvarı olması gereken biri 90 kilo olursa 20 kilo fazlası var demektir. Bu kişinin önceliği zayıflamak olmalıdır.


KADRO ÖZELLİĞİ VE MATERYALİ
Kadrolarda kullanılan materyallerin 4 özelliği var; 
1-Rijidite (Esnemezlik) : Kadro ne kadar rijit ise o kadar iyi yokuş çıkılır ve sprint atılır. Kadronun esnek oluşuyla daha rahat bir sürüş elde edersiniz; yani kadronun esnekliği bir nevi süspansiyon görevi görür.
2- Sağlamlık Kaza anında yada darberelere karşı kadronun dayanıklılığını ifade ediyor. 
3-Kadro Yorgunluğu (Sağlamlık sürekliliği)  bisikleti kullandıkça yıllar sonra dayanıklılığının korunabilmesidir. Aluminyum kadrolarda bu süre 5-10 yıldır.
4- Ağırlık                                                                                                                                   Aluminyum yada Cro-moly çelik alaşım kadrolar genelde 1,3-2,3 kg arasında oluyorlar. .
Karbon kadrolar en hafifi yaklaşık 1kg, 
Hi-ten çelik alaşım kadrolar en ağır. (5kg.)

Dipçikleme işlemi   Kadrolar dipçikleme işlemine tabi tutularak boruların içi inceltiliyor. Bisiklet kataloglarında gördüğümüz  iki kez dipçiklenmiş (double butted) yada üç kez dipçiklenmiş (triple-butted) bunu belirtiyor.  Dipçikleme işlemi yapılmış kadrolar daha hafif oluyor.
 Aşağıdaki figürde dipçiklenme temsili var. 



Çelik Alaşım kadrolar  Hi-Ten çelik ve Cro-moly çelik olarak ikiye ayrılıyor.                                                                                                                                                                               Hi-Ten çelikten uzak durun diyorlar çünkü bunlar 4-5kg kadar çok ağır oluyor. Market bisikletleri çoğunlukla Hi-Ten çelik oluyor. 
Cro-moly çelik alaşımı ise ağırlık ve fiat olarak  aluminyumlarla benzer. Çelik alaşımların sağlamlık ve kadro yorgunluğu aluminyum alaşımlara göre daha iyi. Pratikte Cro-Moly Çelik kadrolar piyasada pek bulunmuyor.

Aluminyum kadrolar   Bunlar hafif, yeteri kadar sağlam ve büyük çaplı borular kullanılması nedeniyle çeliğe göre daha rijid olabiliyor. Aluminyum alaşımlar  6061 ve 7005 olarak ikiye ayrılıyor. 7005 6061 e göre %10 daha sağlam. 7005 daha rijid ve paslanmaya karşı daha dirençli. Bu rigidite konusunu hatılatayım; kadronun rigid olması yokuş tırmanmayı, ani hareketlenmeyi ve atak sürmeyi kolaylaştıryor öte yandan daha az rigid olanların  sürüş konforu daha iyi, yani hangisini tercih edileceği beklentiye göre değişir. 
 Aluminyum alaşımların  Paslanmaya karşı çeliğe göre daha dirençliler.Tek-dipiçiklenmiş, çift-dipçiklenmiş, üçkez-dipçiklenmiş olanları var. Dipçik sayısı arttıkça daha hafif kadro elde ediliyor.

Aluminyum Kadrolu bisikletlerde de fiat arttıkça, diğer donanımlar (Tekerlek Seti, vb ) daha kaliteli oluyor ve biiskletin ağırlığı  gittikçe azalıyor.

Karbon Kadrolar  En sağlam, En hafif, En pahalı.

Kadrolar sıklıkla Tayvan ve Çin de üretiliyorlar. Çok sayıda üretici olmakla birlikte GIANT firması en büyük kadro üreticilerinden.

1 yorum: