22 Kasım 2012 Perşembe

5- Üst Boru yüksekliği ve uzunluğu



Kadroyu oluşturan büyük üçgende Merkez boru ve Üst boru bulunur. Merkez boru kadro boyunu belirler. 


Üst boru eğimi, uzunluğu ve yerden yüksekliği bisikletin size uygunluğunu belirleyen en önemli faktörlerden biridir.

Dağ ve Hibrid bisikletlerde üst boru arkaya doğru eğimli olur. Arkaya eğimli üst boru sayesinde yere daha yakın oturma borusu mesafesi ve kadro boyunun daha küçük olması sağlanır. Yol bisikletlerinde ise üst boru yatay olur.

1- Üst Borunun yerden yüksekliği (Standover Height)   2- Üst boru uzunluğu (efektif uzunluk)

1-  Üst Borunun yerden yüksekliği (Standover Height)

Bisikletin üst boru ortasıyla - yer arasındaki mesafe  o bisikletin Standover Height değeridir. 

Bisikletin üst borusu siz bisiklet kıyafetiniz ve ayakkabınızla bisikletin üzerinde ayakta dururken ve ayaklarınız yere basarken size değiyorsa bu bisiklet size büyük demektir. Değmiyorsa ve 3-4 cm boşluk kalıyorsa size uygun olabilir. .





Genelde Dağ Bisikleti ve Hibrid bisikletlerin üst borusu geriye doğru eğimlidir. Bu nedenle Dağ bisikleti ve Hibrid bisiklet alırken aynı mantık kullanılır. Üst Borunun üzerinde ayakta dururken üst boru apış arasına değmemelidir.
Ancak Dağ Bisikleti tekeri 26 inch Şehir bisikleti tekeri 28 inch ise durum farklıdır; 
26 inch tekerlekli bisiklet seçerken (Dağ Bisikleti) yukarda yazılanları uygulamak kolay...

Ben 28inch hibrid bisiklet alıyorum, bu durumda tekerlek büyüdükçe (28 inch Cross hibrid yada 29 inch Dağ bisikleti) standover yüksekliği artıyor, işler zorlaşıyor.  


Scott Hibrid Bisikletlerinin Üst Boru Yükseklikleri (Standover)

  •  Scott Sportster Erkek Hibrid trekking modeli 
  •   
  • Scott Sportster Solution (hem erkek hem kadın için)

Bu modelde kadrodaki üst boru arkaya daha eğimli gidiyor.
Yani Apış-Üst Boru arası mesafe fazla. Emniyet için böyle yapılmış.

  • Scott Sportster Kadın
Kadın modelinde kadro üst borusu daha geriye daha çok eğimli.




2-  Efektiv Üst Boru Uzunluğu


Üst Borunun etkili yatay uzunluğudur. Bu uzunluk üst boru uzunluğundan daha büyüktür. Dağ ve Hibrid bisikletlerde bu uzunluk önemlidir ve bisiklet üreticilerinin katologlarında bu uzunluk verilir.



Dağ bisikleti: Sedona borla 2012
Merkez Boru (kadro Boyu)

16inch

      18inch

      20inch
Efektif Üst boru uzunluğu 
570mm
      580mm
      590mm



SELE-GİDON ARASI MESAFE
Efektif Üst Boru uzunluğu + Gidon Boğazı uzunluğu kabaca sele merkeziyle ile gidon arasındaki mesafeyi temsil eder.                                                                                                                       


Geriye doğru eğimli üst borusu olan dağ ve hibrid bisiklet alırken önemli olan sele yükseklik ayarı yapıldıktan sonra  vucudun ve kolların sele ve gidon arasında rahat etmesidir. Yani öncelik Etkili üst boru uzunluğu + Gidon Boğazı uzunluğudur.  

Bu mesafenin sizin normalinizden uzun yada kısa olması istenmez.Seleyi öne-arkaya alarak bu mesafeyi bir miktar azaltıp artırabilirisiniz.  Ayrıca daha kısa yada daha uzun gidon boğazı değişikliği yapılabilir.                                      




Yanlış seçim: 
Ben böyle yanılgıya düştüm; yaklaşık 8-10 cm apış-üst boru mesafesi 28 inch teker cross hibrid bisiklet aldım,..
Ancak bir süre sonra sele-gidon mesafesinin benim için kısa olduğunun farkına vardım. Üstelik sele ayarı en geride olduğu halde rahat bir sürüş için ben selenin en arkasında oturmaya çalışıyordum. Selenin ortasında olduğum zaman ise pedalları mecburen ayak tabanlarımın ortasıyla çeviriyordum. 
Bunu bir boy büyüğüyle değiştirdim.  Gerçi bu seferde üst boru bana yaklaştı, bisiklete binmek ve inmek biraz zorlaştı ama ilkinden çok daha rahat oldu. 

Pratik olarak şunu söyleyebilirim; Sele-gidon arası mesafede rahat ettiğiniz en küçük bisikleti alabilirsiniz. 


1 yorum:

  1. Teşekkürler bu bilgiler sayesinde artık buypasa.com 'dan alışveriş yapabilirim

    YanıtlaSil